Zakup auta używanego często bywa stresujący.
Kierowcy obawiają się ukrytych wad, wyeksploatowanych części, czy cofniętych przebiegów auta.
Żeby zmniejszyć ryzyko zakupu auta z ukrytymi wadami rekomendujemy sprawdzenie auta w warsztacie. Są jednak zwolennicy samodzielnych pomiarów i kontroli używanego samochodu przed zakupem.
Co należy sprawdzić w trakcie oględzin pojazdu?
Podczas gdy auto jest jeszcze na placu:
- stan szyby przedniej (możliwe odpryski i pęknięcia)
- oświetlenie auta
- uszkodzenia karoserii (wgniecenia na lakierze, zderzaku i błotnikach)
- stan ogumienia (wysokość bieżnika i jego zużycie)
- stan tarcz hamulcowych (grubość i naloty korozji) i klocków (grubość)
- ślady korozji na nadwoziu – głównie na progach, nadkolach, w dolnej części drzwi, na klapach bagażnika, masce, na łączeniach poszczególnych elementów, na dachu przy relingach dachowych, pod listwami ozdobnymi i ochronnymi
- wycieki oleju silnikowego i płynu chłodniczego, osłon silnika, rozmieszczenia kabli, kontrola paska klinowego, paska rozrządu pod kątem uszkodzeń, pęknięć wskutek ingerencji mechanicznych
- kontrola płynów eksploatacyjnych. Sprawdzamy poziom i barwę przy pomocy bagnetu. Sprawdzamy czy w płynie chłodzącym nie ma plam.
- barwa spalin (prawidłowa barwa powinna być bezbarwna, czasem w skutek mrozu może być biała przez kilka sekund.
- kontrola bagażnika również pod kątem korozji
- kontrola zamka centralnego, manualnego zamka, klapy bagażnika
- klimatyzacja pod kątem zapachu jak i wydajności (już po kilku minutach temperatura powinnam być niższa o kilkanaście stopni).
Podczas jazdy próbnej rekomendujemy:
- jeszcze zanim ruszysz, sprawdź pracę silnika na tzw. luzie, następnie podczas jazdy próbnej należy wsłuchać się w pracę silnika zarówno przy większej prędkości jak i mniejszej.
- pracę układu zapłonowego w autach benzynowych lub świec żarowych w autach z silnikiem Diesel
- wszystkie kontrolki na desce rozdzielczej auta
- stan dwumasowego koła zamachowego i sprzęgła (brak hałasów/zakłóceń przy uruchamianiu, brak szarpnięć, łatwość załączania poszczególnych biegów)
- szarpnięcia w czasie jazdy, dodawania gazu, zmiany biegów
- stan drążków kierowniczych poprzez energicznej ruchy kierownicą
- stan wspomagania kierownicy – przy parkowaniu
- jazdę po prostym torze – auto czasem może być ściągane na którąś ze stron
- praca układu wydechowego – hałas może sygnalizować problemy –
- stan hamulców
- zapach w aucie np. paliwa, oleju, stęchlizny (sygnalizuję nieczyszczoną klimatyzację lub zalanie auta).
Zlecając przegląd przed zakupem BMW naszemu serwisowi możesz być pewien, że zostanie on przeprowadzony rzetelnie i kompleksowo. Co wchodzi w jego skład? W ramach przeglądu przedzakupowego wykonujemy takie czynności, jak:
- wszystko co wyżej a także,
- Sprawdzenie historii samochodu na podstawie odczytu historii z kluczyka
- Sprawdzenie grubości powłoki lakierniczej
- Zweryfikowanie zgodności wyposażenia auta z jego specyfikacją, co pozwala na ustalenie ewentualnych zmian w stosunku do wersji fabrycznej
- Szczegółowa diagnostyka sterowników (odczyt błędów, sprawdzenie przebiegu oraz numeru vin w sterownikach)
- Skontrolowanie ewentualnych wycieków
- Sprawdzenie stanu zawieszenia, układu hamulcowego, ogumienia, tapicerki
- Przygotowanie wstępnego kosztorysu ewentualnych napraw
- Sprawdzenie, czy w samochodzie były wykonywane jakiekolwiek naprawy blacharskie
Zachęcamy również do skorzystania z bezpłatnego serwisu rządowego historiapojazdu.gov.pl, gdzie sprawdzimy ostatni przebieg, zarejestrowany przez diagnostę, a także liczbę właścicieli, datę sprzedaży i historię opłacania OC. Konieczne jest posiadanie numeru VIN auta, nr rejestracyjny i pierwsza data rejestracji auta.
Są też inne płatne raporty zagraniczne.
Na
rynku są także prywatne firmy, które na Twoje zlecenie przygotują
kompleksowy raport VIN.
W raporcie znajdziemy informacje z
międzynarodowych baz ubezpieczycieli, policji, ASO, stacji
diagnostycznych, firm zajmujących się sprzedażą samochodów i z
aukcji internetowych. Można uzyskać informacje o realnym przebiegu
(ostatnim zarejestrowanym), liczbie właścicieli, wypadkach,
kolizjach, wykorzystywaniu przez firmy i korporacje taksówkarskie, a
także o figurowaniu auta w rejestrze pojazdów kradzionych.
Zakup używanego samochodu BMW wiąże się zazwyczaj ze sporym wydatkiem, dlatego warto poświęcić trochę czasu na sprawdzenie stanu technicznego wypatrzonego przez nas egzemplarza. Sprawdzenie auta przed zakupem w naszym serwisie BMW w Krakowie pozwoli Tobie poznać jego rzeczywisty stan techniczny oraz oszacować koszty ewentualnych napraw, które będzie trzeba zrobić po zakupie. Przegląd BMW wykonany przez naszych mechaników pozwoli Tobie podjąć słuszną decyzję zakupową.