Blog Image

Zaawansowanie technologiczne silników sprawia, że łańcuch rozrządu pracuje pod dużym obciążeniem. Jak rozpoznać objawy zużycia łańcucha rozrządu w BMW? Niektórzy producenci nadal wykorzystują trwalsze od pasków zębatych łańcuchy rozrządu, ale one także w wyniku eksploatacji mogą się uszkodzić. Właściciel samochodu musi wiedzieć, jak rozpoznać objawy zużycia, aby w odpowiednim momencie wymienić łańcuch. 

Po co jest i jak działa łańcuch rozrządu?

Podobnie jak pasek zębaty łańcuch rozrządu służy do napędu układów rozrządu, co zapewnia płynną pracę silnika w BMW. Mechanizm odpowiada za synchronizację wału korbowego i wałka rozrządu. Łańcuch sprawia również, że zawory silnika otwierają i zamykają się we właściwym momencie. Nawet najmniejsze odstępstwo od normy ma negatywny wpływ na jakość pracy całego układu, dlatego kluczowa jest znajomość objawów zużycia łańcucha rozrządu.

Jakie są objawy uszkodzonego łańcucha rozrządu?

Obecnie łańcuch rozrządu nie jest tak trwały i bezobsługowy, jak miało to miejsce jeszcze w latach dziewięćdziesiątych. Objawy zużycia podpowiadają właścicielom samochodów BMW, kiedy warto wymienić podzespół. Do najczęstszych objawów należą:

  • słyszane po uruchomieniu charakterystyczne grzechotanie i terkotanie w silniku,
  • problemy z uruchomieniem silnika i utratą jego mocy,
  • specyficzny dźwięk dochodzący z silnika,
  • zapalona kontrolka check engine oraz kody błędów OBD2,
  • wypadanie zapłonów.

Przy zerwaniu łańcucha rozrządu dochodzi do zatrzymania silnika podczas pracy oraz jego uszkodzenia na skutek zderzenia tłoków z zaworami. Pamiętaj, że w początkowej fazie wyciągania łańcucha, nie zawsze pojawiają się niepokojące dźwięki. 

Co powoduje uszkodzenia łańcucha rozrządu?

Przyczyny uszkodzenia łańcucha rozrządu to często wady konstrukcyjne części jednostek napędowych – niewłaściwa lub zbyt krótka szyna przestały być pojedynczymi przypadkami. Usterki pojawiają się również w małolitrażowych silnikach, które narażają napęd na nieregularne obroty, a tym samym duże obciążenie mechaniczne i termiczne. W efekcie następuje przyspieszone zużycie podzespołu. Przyczyną uszkodzenia łańcucha rozrządu jest również niska jakość oraz poziom oleju silnikowego.

Jak długo wytrzyma łańcuch rozrządu?

W tej kwestii nie ma reguły, ale warto zapomnieć o bezobsługowych łańcuchach, które są w stanie bez problemu wytrzymać nawet 500 tysięcy kilometrów – rzeczywistość pokazuje, że zwykle jest od 50 do 100 tysięcy kilometrów. Co możesz zrobić, żeby wydłużyć żywotność podzespołu

Jak zadbać o łańcuch rozrządu? 

Przede wszystkim zwiększ częstotliwość serwisu olejowego, ponieważ źle dobrany olej i jego niski poziom negatywnie wpływa na działanie łańcucha. Równie ważna jest regularna kontrola stanu mechanizmu rozrządu. Niewskazana jest jazda samochodem na wysokich obrotach silnika podczas krótkich podróży. Jeżeli jednak zauważysz objawy zużycia łańcucha rozrządu, wybierz profesjonalny serwis BMW w Krakowie, który bez ponoszenia wysokich kosztów skutecznie naprawia usterki.

By : 14 lipca 2020 NO Comment