Amortyzatory odpowiadają w aucie nie tylko za komfort jazdy, ale również za bezpieczeństwo kierowcy i podróżujących. Przez wiele osób kojarzone są amortyzowaniem tj. łagodzeniem wstrząsów podczas jazdy w nierównym terenie. Poza kwestią komfortu jazdy pozostają jeszcze kwestie bezpieczeństwa. Poprawnie działające amortyzatory dbają o odpowiedni nacisk kół do drogi, zachowując przy tym przyczepność i ograniczając efekt nurkowania samochodu, niwelując tym samym tendencję tylnych kół do odrywania się od jezdni. Na skutek tego opony nie odrywają się od jezdni podczas najazdu na dziurę czy dynamicznego wejścia w zakręt, a w trakcie gwałtownego przyspieszania gwarantują lepszą trakcję i osiągi auta. Amortyzatory odpowiedzialne są również za drogę hamowania (czas i dystans do zupełnego zatrzymania).
Jakie są objawy zużytych amortyzatorów?
Najczęściej oznaką zużytych amortyzatorów jest wydłużona droga hamowania auta, a także odrywające się koła od powierzchni jezdni. Do objawów należą również ,,skaczące” opony podczas manewru hamowania samochodu.
To jak długo amortyzatory posłużą nam jest zależne od wielu czynników np. styl jazdy kierowcy (jazda tzw. dynamiczna czy ekonomiczna), rodzaj powierzchni po jakiej poruszamy się najczęściej lub stan techniczny sprężyn, z którymi amortyzatory współpracują.
Gdybyśmy mieli określić żywotność amortyzatorów w ramach przebytych kilometrów to dystans wyniósłby od 100 do 150 tys. Km. Po tym czasie zalecana jest wymiana lub chociażby kontrola w serwisie. Zużycie amortyzatorów możemy rozpoznać podczas jazdy. Samochód w specyficzny sposób zaczyna ,,pływać” oraz pochylać się do przodu podczas hamowania auta. Podczas postoju auta można wyraźnie odczuć kołysanie się auta podczas gdy wsiadamy.
Do charakterystycznych cech zużycia amortyzatorów należą także podskakiwanie kół w trakcie jazdy na nierównym terenie. Wskazuje to na za małe odbijanie amortyzatorów. Zawieszenie auta pracuje w sposób nieskoordynowany, hałaśliwy co znacznie wpływa na komfort jazdy.
Stan techniczny amortyzatorów można sprawdzić w serwisie lub stacji kontroli pojazdów. Przeprowadza się tam diagnostykę sprawności amortyzatorów. W razie potrzeby koniecznie odwiedź nasz serwis BMW w Krakowie.
Sprawność dobrego amortyzatora szacuje się w zakresie od 50% do 85%. Warto zaznaczyć, że wynik 100% jest czasem ciężki do osiągniecia przy zupełnie nowych amortyzatorach.
Podczas kontrolnego badania amortyzatorów wyniki mogą zostać obciążone błędem ze względu na czynniki zakłócające takie jak za wysokie lub za niskie ciśnienie powietrza w oponach.
Pewność zużycia amortyzatorów dają nam wycieki oleju z amortyzatora co wskazuje na zużycie wewnętrznych ścian amortyzatora. Powodem nieszczelności ścian mogą być także uszkodzenia mechaniczne na powierzchni tłoczyska (wżery) powstałe np. przy eksploatacji bez zamontowanych osłon lub z uszkodzonymi osłonami).